Hvad er forbrugerombudsmanden, og hvad kan du bruge det til?

Når det kommer til online markedsføring, foregår der meget bag kulisserne. Og hvis ikke vi er vågne, kan vi hurtigt springe i med begge ben. Men heldigvis er der blevet opbygget et sikkerhedsnet for os danskere, hvor der bliver ført tilsyn med markedsføring og forbrugerbeskyttende regler. 

Men hvem står for alt dette? Og hvad skal du gøre, hvis du ønsker at klage? Det fortæller vi dig lige her. Det er nemlig forbrugerombudsmanden, du skal have fat i. Hvad det er for en størrelse, og hvad du skal gøre, kan du læse om lige her.

Hvem er forbrugerombudsmanden?

Selvom navnet antyder, at der er tale om en enkelt person, så er det ikke tilfældet med Forbrugerombudsmanden. I stedet er der tale om en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med erhvervsdrivende i forhold til, om de overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning.

Selve forbrugerombudsmanden bliver udnævnt af Erhvervs- og vækstministeren, og siden 1. marts 2015 har Christina Toftegaard Nielsen været den danske forbrugerombudsmand. Dermed er det på én og samme tid en myndighed og en titel, der betegner det styrende led.

Klag over falsk reklame med forbrugslån

Der er mange forskellige tilfælde, hvor forbrugerombudsmanden har været i spil. Men særligt når det kommer til online forbrugslån, har der været noget om snakken. Ønsker du som forbruger at klage over problemer med et onlineforbrugslån, kan du blandt andet vælge at tage kontakt til forbrugerombudsmanden.

Du skal typisk vælge at klage til denne myndighed, hvis der er tale om tal eller rentesatser, der ikke er oplyst eller stemmer overens med lovningen i det markedsføringsmateriale, du har set. Det gælder blandt andet for oplysninger som ÅOP og kreditomkostninger

Vildleder din låneudbyder dig også med forkert information, kan du også kontakte forbrugerombudsmanden. Du kan også vælge forbrugerombudsmanden, hvis der bliver markedsført kviklån i forbindelse med onlinespil eller med en ÅOP over 25 %.

Hvordan klager jeg over markedsføring?

Har du en klage, du gerne vil indberette, skal du først og fremmest besøge Forbrugerombudsmandens hjemmeside. Her kan du læse nærmere om din specifikke klagesag, og du kan også se nærmere på muligheden for at klage over spam eller få en vurdering af din egen markedsføring.

Forbrugerombudsmanden behandler klager over virksomheders adfærd ud fra mange forskellige parametre. Det gælder blandt andet for:

  • vildledende tilbud og reklamer på nettet, tv eller på tryk
  • mangelfulde oplysninger på hjemmeside eller i butik
  • urimelige vilkår i låneaftale
  • ulovlige reklamer.

Kan du placere din klagesag under nogle af de listede parametre, du finder på deres side, kan du med fordel rette henvendelse. Du skal benytte en klageformular, som du skal udfylde og sende ind til forbrugerombudsmanden. Du kan også anmode om en agtindsigt i særlige sager og dokumenter.

Efter du har indsendt din klage, vil din henvendelse blive vurderet, og der vil herefter blive taget stilling til, om denne skal behandles. Bliver din klage udvalgt, vil forbrugerombudsmanden føre tilsyn med den pågældende virksomhed, som din klage drejer sig om.

Læs det med småt

I forbindelse med onlineforbrugslån kan der hurtigt herske tvivl om, hvornår der bliver ført ulovlig reklame eller ej. Ofte er informationer blevet anført på den låneoversigt, du ser, men de er godt gemt væk. Derfor kan du ikke altid forvente, at alle informationerne er listet klart op for dig. I stedet skal du sørge for at læse alt det med småt. Det er typisk placeret nederst på den reklame eller side, du kigger på.

For at låne så sikkert som muligt, kan du på vores side se alle informationer angående dit lån. Vi har gjort det tydeligt, hvad du kan forvente af ÅOP, løbetid og udbetalingstidspunkt, så du får det fulde overblik. På den måde er du bedst muligt sikret mod, at du undgår at skulle indgive en klagesag til forbrugerombudsmanden.

author
Skrevet af
Andreas Linde har mere end 7 års erfaring med lånemarkedet og kender alt til ÅOP, annuitetslån, serielån, obligationer og andre relevante begreber inden for lån.